تبلیغات
بزرگترین سایت تفریحیzez.ir بزرگترین سایت تفریحیzez.ir - توصیه هایی برای سحری و افطار
 

توصیه هایی برای سحری و افطار

نویسنده: مهسا موضوع: دانستنیها، 

 

 

http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/06-85/eftar-0107-e.jpg

یك متخصص تغذیه گفت: مصرف نكردن وعده سحری باعث از بین رفتن اثرات مفید روزه می‌شود.

علی شمس نورایی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌داری در فصل تابستان، به همه روزه‌داران توصیه می‌شود كه حتماً سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

وی گفت: با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌داری در فصل تابستان كه حدود 14تا 15 ساعت مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه روزه‌داران را تأمین كرده و عوارض ناشی از كمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن كاهش دهد.

این متخصص تغذیه افزود: توصیه می‌شود در برنامه سحری روزه‌داران از یك برنامه غذایی كامل و مناسب كه حاوی پروتئین كافی، كربوهیدرات و چربی متناسب باشد استفاده كند یعنی برنامه غذایی سحر بهتر است شبیه یك وعده غذایی ناهار باشد.

شمس نورایی اضافه كرد: بهتر است در وعده غذایی سحر از خوردن غذاها چرب و خشك مانند كوكوسبزی و كوكوسیب‌زمینی، كتلت، گوشت‌های سرخ شده، ماهی سرخ شده، فست فودها، كالباس، سویس، غذاهای ادویه‌دار و انواع سس‌ها پرهیز شود كه این غذاها باعث عطش زیاد، احساس ترش كردن و سوزش معده در طول روز می‌شوند.

وی گفت: بهترین برنامه غذایی در وعده سحر غذاهای آب پز و بخارپز، برنج و خورشت‌های كم چرب است كه روزه داران لازم است در سحر مایعات مثل آب، چای و آب میوه مصرف كنند.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: نخوردن سحری ممكن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد چون باعث تأمین نشدن نیازهای تغذیه‌ای ضروری روزه‌دار می‌شود و در نتیجه بدن او به سوخت ناقص چربی‌ها متوسل می‌شود و سوخت ناقص چربی‌ها در بدن تركیبات كتونی را به وجود می آورد كه نتیجه آن بوی بد دهان روزه‌دار است.

شمس نورایی افزود: عوارض دیگر مصرف نكردن سحری سردردها و دردهای عضلانی و بی حالی مفرط است كه حذف برنامه سحری باعث افت قند خون و كاهش یادگیری بی حوصلگی و خستگی می‌شود حتماً توصیه می‌شود برای خوردن سحری بیدار شوند.

*پر خوری در زمان افطار باعث بی حالی می‌شود

وی گفت: پرخوری در زمان افطار سیستم پاراسمپاتیك تحریك كرده و منجر به بی حالی شدید و حتی غش می‌شود و فاصله افطار تا سحر بهترین زمان برای مصرف مایعات مثل آب، چای، آب میوه‌های طبیعی، میوه و تنقلات سالم مثل بادام، پسته و گردو است.

این متخصص تغذیه افزود: خوردن زولبیا، بامیه و سایر شیرینی‌ها فایده‌ای جز چاقی، اضافه وزن و ابتلا به افزایش بی‌رویه قند و چربی‌های خون ندارد و توصیه می‌شود از مصرف بی رویه این شیرینی‌ها در برنامه افطاری و پس از افطار پرهیز شود.

 

() نظرات